29.03. – 03.05.2024

Fr, 29.03.2024

Radia fm *

“The Whole World Stopped…” is a collaborative compilation of field recordings, a patchwork of making music and narrating, underedited ad hoc experiment, and also a celebration of friendship, a soundscape where two friends meet—Joana and Stefan, both of them colleagues at Kanal 103. Joana is a multi-instrumentalist, though her main focus is classical guitar. She does use both classical and electric guitar throughout the recording, as well as bontempi electro-acoustic keyboard and goblet drum. Three minutes into this experimental piece, you can hear Stefan’s voice, first telling about a street scene he witnessed downtown Skopje, then reading a poem from Elizabeth Bishop (“At the Fishhouses”) and a short story from Franz Kafka (“Before the Law”). Finally, in the conclusion, a fusion of washing machine centrifuge and a mandola played with a violin bow. The work is an undisguised communication between music and storytelling, scarcely premeditated, if at all. Most of it is recorded at Partizan Print, a studio of independent artists in Skopje, and very good friends and collaborators with Kanal 103. On Radia.fm

Fr, 05.04.2024

Radia fm *

An exquisite corpse of an “I” played out in a multiplicity of voices, Verse & Chorus is an experimental act of collaborative reworking that quilts and collages cuts from two manuscripts (Jaeckle and de Vries) into an imagined third object. In order of appearance, the piece assembles readings from Nadia de Vries, Cíntia Gil, Diamanda La Berge Dramm, Mark Lanegan, Stanley Schtinter, Becket Flannery, and Vilde Valerie Bjerke Torset, with an accompaniment of borrowed songs and original music from Matthew Shaw, Mark Lanegan, and Duke Garwood. Jaeckle and de Vries writings are excerpted from two collections published by Dostoyevsky Wannabe; Jaeckle’s 36 Exposures and de Vries’ I Failed to Swoon, 2021.…mehr hier bei Radia.fm

Fr, 19.04.2024

Radia fm *

New and forgotten ways of making radio

Fr, 03.05.2024

Radia fm *

Ende 1983: Punk wurde immer mehr zur „Mode“, die intensive Zeit von Wutanfall, der ersten Punkband in Leipzig, war vorbei. chA°s stieg aus, mit unzähligen physischen und psychischen Wunden verursacht durch die Staatssicherheit, aber vor allem auf der Suche nach Neuem, nach Extremen… nach Krach, nach Lärm, nach entARTeter Musik. [PFFFT…!] Geschichten…“vom Jahr 2000 und seinen Sternen. Wo sich die Welt spiegelt, fragen wir. Die Sterne sind zum Anrühren nah…Wir recken uns, greifen, pflücken sie sauber ab…Formen sie zu Flöten und Elektronenhirnen…pfeifen den Beat vom elektrischen Wind, der den Himmel kämmt.“ Radiowellen dringen durchs Universum und so auch in die DDR des Jahres 1983.
„Entstanden ist es, glaub ich, 1983, basierend auf einer selbstgeschriebenen Geschichte von einem Bergmann, der einen tragischen Unfall hatte und während dieses Vorfalls, wo er verletzt im Dunkeln am Boden im Stollen ist, vernahm er von allen Seiten ein erst leises und dann immer lauteres „Pffft…!“.“ chA°s wollte zusammen mit Stracke nach Prag fahren, sie wurden dann aber an der Grenze wegen einem Subhumans-Tshirt zurück nach Dresden geschickt. Aus dem bewusstseinserweiternden Aufenthalt in Dresden, wo ein Kontakt zu den Dresdner Punks von Paranoia bestand, hat sich dann die Idee zu Pffft…! ergeben…